Anmeldelse: Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage – Carls bog af Naja Marie Aidt (2018)
Naja Marie Aidts "Har døden taget noget fra dig så giv det
tilbage – Carls bog" (2018) er historien om det tab, ingen forælder burde
opleve. Det er en fortælling om at blive lammet af sorgen og kampen med at
forstå, hvad der er udenfor forståelsen – sprogets – rammer; alt sammen
skildret i avantgardistisk fragmentering.
I en svampeinduceret rus kaster Naja Marie Aidts søn, Carl,
sig ud ad sit 4. sals lejlighedsvindue, og pådrager sig på hjerteskærende vis
skader for store til overlevelse. Som et lyn fra en klar himmel kastes familien
ind i chokket og sorgens landskab, hvor hverdagen er fragmenteret og sproget
synes utilstrækkeligt. For at forstå sit tab og for at kunne fastholde
forståelsen af og mindet om Carl, må Aidt genfinde en form for sprog – sit
sprog og sin identitet. Skrive sig tilbage ind i livets uændrede forsættelse,
trods at hun selv er forandret. Familien og de pårørende skal genfinde sig selv
og hinanden, og Aidt tillader læseren at tage del i denne proces som en tavs
skygge.
Snarere end Carls bog er Aids bog en moders minde om sin
højtelskede søn, den forskel han gjorde for hende og en bearbejdning af smerten
ved få revet ham væk fra sig så øjeblikkeligt. Det er derved ikke en nuanceret
forståelse af, hvem Carl var, eller en følelse af at kende Carl, man som læser
sidder tilbage med. Derimod er man ikke et sekund i tvivl om den kærlighed og
det ubrydelige bånd, Naja Marie Aidt har til sit barn, og de emotionelle
konsekvenser det tragiske tab har for hele familien.
Værket er stærkt fragmenteret, og benytter forskellige
skriftstørrelser, kursiveringer og fed skrift. Den fragmenterede form virker
særligt spejlende af sorgens væsen, samtidig med at inddragelsen og gengivelsen
af litteraturens erfaringer med sorgprocessen mangedobler spejlingen; hvilket
giver Aids værk et eksperimenterende næsten avantgardistisk form.
”Det meste af det, jeg læser, som
handler om rå sorg og klage, er fragmenteret. Det er kaotisk,
ikke-kunstfærdigt. Ofte orker den der skriver ikke at fuldføre den påbegyndte
tekststump. Den kan ikke fuldføres. Skriften står åben og pøser sin
uformåen ud gennem alt det, der ikke kan stå. Et hul hvori døden vibrerer”
Naja Marie Aidts bog kan læses både af dem, der ikke selv
har nære erfaringer med sorgen, og dem, der selv har oplevet sin identitet
kastet ud i sorgens hvirvelvind og fuldkomne fastfrosne orkanhjerte. Egen
erfaring gavner nok for at forstå de talrige lag i værket, men begge læsere vil
kunne få en tankevækkende og yderst unik oplevelse ud af læsningen.
Men i sidste ende fremstår værket som en terapi for Aidt
selv – og hvis ikke kunsten kan rumme og hjælpe beskueren såvel som producenten
med at lære at leve med livets dybeste sår, hvad er den så?
Mine ord er derfor blot: Det er lykkedes. Hvad du
fik er givet videre.
Kommentarer
Send en kommentar