Dagbog?

Jeg tænker – og tænker. En betydelig del af min tid går med på sidelinjen at betragte andres handlinger og aktiviteter, som jeg ofte ikke har noget ønske om at tage del i – selv hvis jeg kunne. Således er der en betydelig mængde såkaldte normale beskæftigelser, som jeg aldrig har prøvet at være en del af. Dertil kommer, at jeg ofte, når jeg tilsyneladende deltager, tager mig selv i at træde et skridt tilbage og betragte mine omgivelser og den meningsløshed, det hele ofte er gennemsyret af. Og er man så virkelig deltager længere, når man pludselig bliver observatør? Om det er i biografen under en action scene, hvor jeg pludselig har mere travlt med at betragte de andre tilskuere, eller om det er under en så monoton aktivitet som at vente på bussen – effekten er den samme. Før i tiden irritererede og frustrerede denne meningsløshed mig, men nu har jeg fundet en form for ro i den – en mening i meningsløsheden – som bringer et smil frem på min læbe, når jeg mærker den velkendte følelse. Jeg tænker på det i dag, fordi det netop er sådan en dag, hvor jeg ikke kan bevæge mig frit og ikke kan deltage i andres fest og farver.

Det kan føles som min egen lille forbudte hemmelighed, at jeg i grunden er mere observatør end deltager. Ingen ved eller kan kontrollere, hvad jeg tænker; Min helt unikke oplevelse af det, vi kalder livet. Der er styrke i den viden, den forbudte hemmelighed. Jeg nedskriver ikke engang brøkdelene af mine observationer, mine tanker, men det er kun godt. Så snart ordet er ytret, nedskrevet på papirets gule sider, flyder magien væk og kun tomme krydseduller, som en oldgammel konsensus bestemmer bærer mening, står tilbage. Tomme ord, det er de i grunden alle sammen. Mening synes kun at findes i tanken og oplevelsen, hvilket altid vil være subjektivt. Vores meningsdannelse er vi grundlæggende alene om; resten er en meningsløs suppe af konsensus og vanens tradition. Så trættende...

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Harmonivejen

Tvistet