Jeg, selv

Jeg trækker gardinet for og lukker verden ude. Ved at skjule ruden skaber jeg et rum for mig selv, hvor kun jeg har hjemme. Et privilegium om man vil.
De siger, identiteten skabes og bekræftes gennem mængden, gennem mødet med andre i det sociale liv; Men hvad bliver den så, når man lades alene? Forsvinder den og efterlader en tom skal, som agerer på rutine? Er det derfor ensomhed er skræmmende; Fordi det er at tabe sig selv.
Men hvem og hvad tænker så i dette lukkede rum - er jeg'et i begyndelsen forduftet og slukket?
Er den stemme, som får plads, måske ikke den sande? Den som begraves i fællesskabets gyldne ånd, men hvisker i de mest tavse øjeblikke, og bringer godt som ondt.
Kan du i sandheden kende dig selv, hvis du ikke kan lytte. Hvis stemmen forbliver evigt gemt. Hvis ikke du forstår, hvad der er du, og hvad der er dem. Hvad der er du, og hvad der er jeg.
Det skærmende, skræmmende privilegium har ingen svar.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Harmonivejen

Tvistet